Najazd aluminiowy czy stalowo-aluminiowy w autolawecie?

Zarówno lawety, jak również autolawety, korzystają z różnych rodzajów ramp najazdowych służących do bezpiecznego ulokowania uszkodzonego pojazdu na lawecie. Właściwy wybór ma wpływ na nośność autolawety, a jednocześnie, decyduje o bezpieczeństwie transportowych aut. Do dyspozycji pozostają rampy aluminiowe oraz stalowo-aluminiowe. Czym różnią się poszczególne najazdy oraz który z nich okaże się najlepszy?

Czym charakteryzuje się najazd stalowo-aluminiowy?

Najazdy stalowo-aluminiowe często funkcjonują pod nazwą najazdów stalowych. W praktyce, cała konstrukcja platformy jest bowiem skonstruowana z wytrzymałej stali, a a następnie cynkowana cele zabezpieczenia konstrukcji przed rdzewieniem i trudnymi warunkami atmosferycznymi. Aluminium jest wykorzystane do produkcji blach perforowanych Lohr. Cała konstrukcja jest nieco ciężka względem najazdów wykonanych w całości z aluminium, a co za tym idzie, obniża ładowność wpisaną w dowód rejestracyjny autolawety. Zaletami jest jednak niesamowita wytrzymałość. Najazdy stalowo-aluminiowe mogą służyć nienagannie służyć przez wiele lat, bez obaw, że zawiodą w najmniej oczekiwanym momencie. Warto zaznaczyć, że najazdy stalowo-aluminiowe są kompatybilne z większością systemów montażowych.

Autolaweta - najzad stalowo-aluminiowy

Czym odznacza się najazd aluminiowy?

W tym przypadku, cała konstrukcja jest stworzona z lekkiego aluminium. Stosuje się tutaj zwykłe blachy panelowe. Aluminiowa konstrukcja jest lżejsza od stalowej, a co za tym idzie, w dowodzie rejestracyjnym autolawety widnieje większa ładowność, co umożliwia legalny przewóz cięższych pojazdów. Niestety, nawet najlepsze stopy aluminium nie są tak wytrzymałe, jak stal. Co za tym idzie, częste transportowanie ciężkich pojazdów może doprowadzić do zużycia najazdu. Wówczas niezbędna jest kosztowna renowacja lub wymiana systemu najazdowego w autolawecie. Kosztownych wydatków nie rekompensuje nieco większa ładowność w dowodzie.

Który najazd sprawdzi się lepiej?

Najazdy aluminiowe ze względu na swoją lekkość są stosowane w bazach o relatywnie niskiej ładowności. Chodzi o to, aby zwiększyć dopuszczalną masę przewożonych samochodów. Jak już mówiliśmy, takie rozwiązanie ma jednak wady. Aluminium narażone na duże obciążenia w końcu będzie się pod nimi poddawać, co doprowadzi do zużycia najazdu i wywrze konieczność wymiany najazdu w autolawecie lub jego regeneracji. Co za tym idzie, wybór najazdu aluminiowego może wiązać się w niedalekiej przyszłości z kosztownymi wydatkami.

Z kolei konstrukcja stalowa z perforowanymi blachami Lohr jest nieco cięższa, ale odznacza się dużo większą wytrzymałością. W związku z tym, do transportowania ciężkich pojazdów i tak wybrana zostanie właśnie konstrukcja stalowa. Wyższą ładowność można uzyskać poprzez wybór odpowiedniej bazy pod autolawetę. W związku z tym, odpowiadając na pytanie stanowiące główny temat tego artykułu, lepszym wyborem okażą się najazdy stalowo-aluminiowe z blachą Lohr. Są one bardziej trwałe i uniwersalne, a ponadto, pozwalają obniżyć wydatki w perspektywie nadchodzących lat.

Co jeszcze należy uwzględnić przy wyborze najazdu do autolawety?

Materiał, z którego został wykonany system najazdowy, to tylko jeden z kryteriów, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie odpowiedniego najazdu. Należy wrócić uwagę także na następujące czynniki: posiadane atesty i certyfikaty, rodzaj spawów, system wciągania uszkodzonego pojazdu, rodzaj montażu na platformie, wzmocnienia konstrukcji, dystans końcowy, długość i kąt nachylenia najazdu, a także dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne, które uchronią nasz najazd przed ekstremalnymi warunkami atmosferycznymi i znacznie wydłużą jego żywotność.

Producenci najazdów zwykle starają się stworzyć system uniwersalny, który będzie dostosowany do różnych baz autolawety. Może się jednak zdarzyć, że wybrany system będzie niewłaściwy w przypadku posiadanego przez nas pojazdu. To kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę. Starannie dobrany najazd stalowo-aluminiowy zagwarantuje autolawecie stuprocentową stabilność oraz zadba o wysoki poziom bezpieczeństwa przewożonych samochodów.